Hatósági bizonyítvány, településképi kötelezés, kötelező szakmai konzultáció, közterület telek-ügyintézés
- Hatósági bizonyítvány kiállítása rendeltetésmód változása esetén
A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII.15.) Korm. rendelet 48. § alapján a polgármester hatósági bizonyítványt állít ki:
„Ha a rendeltetésváltozás megfelel az országos, valamint a helyi építési követelményeknek és az önkormányzat a településképi bejelentést tudomásul vette, az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetés céljából az önkormányzat kérelemre 15 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki az építmény, valamint az építményen belüli önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosításáról és új rendeltetéséről, valamint az építmény rendeltetési egységei számának megváltozásáról és az önálló rendeltetési egységek új számáról.”
A kérelmet e-Papír rendszeren keresztül kell benyújtani.
Az eljárás díj- és illetékmentes.
- Településképi kötelezési eljárás lefolytatása
A magyar építészetről szóló C. törvény 97. § (2) d-e) pontjai és 100. §-a, valamint a TKR 55. § (1) bekezdése alapján településképi kötelezést folytat le az alábbi esetekben:
- a településképi bejelentési kötelezettség elmulasztása,
- a településképi bejelentéstől eltérően megvalósított építési tevékenység,
- településképi bejelentést elutasító döntés, felszólítás ellenére megvalósított, településképi bejelentéshez kötött építési tevékenység,
- a IV.-XII. fejezetben meghatározott településképi követelmények megsértése,
- a 8-10. melléklet szerinti városkép szempontjából kiemelt területek, kiemelt közterületek és történeti közterületek mentén a településképet rontó állapot kialakulása
esetén.
A településképi kötelezési eljárás indulhat hivatalból vagy kérelemre, amelynek menete:
- helyszíni szemle,
- a szabálytalansággal érintett ingatlan tulajdonosának hatósági döntésben figyelmeztetése a jogszabálysértésre és felszólítása megfelelő határidő tűzésével a jogszabálysértés megszüntetésére,
- hatósági döntésben településképi kötelezés, településképi bírság kiszabása,
- végrehajtás foganatosítása a kötelezett költségére.
Településképi kötelezés esetén a kötelezett településkép védelmi bírsággal sújtható, a teljesítés elmaradása esetén a végrehajtást megkeresésre az állami adóhatóság foganatosítja.
A településkép védelmi bírság mértéke, figyelemmel a közigazgatási szabályszegések szankcióról szóló törvény közigazgatási bírság megállapítására vonatkozó rendelkezéseire:
- a településképi bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén legalább 100 000 forint,
- a településképi bejelentést elutasító döntés ellenére végzett építési tevékenység esetén legalább 200 000 forint,
- a bejelentési dokumentációban foglaltaktól eltérő tevékenység folytatása esetén, az eltérés mértékétől függően legalább 200 000 forint, legfeljebb 1 000 000 forint,
- a településképi kötelezéssel egyidejűleg az 1. mellékletben felsorolt kerületi egyedi védelem alatt álló építmény esetén legfeljebb 1 000 000 forint,
- a településképi kötelezéssel egyidejűleg a 10. § (1) bekezdése szerinti településképi szempontból meghatározó területek közül a d) pontban meghatározott területek kivételével
- ea) Óbuda, Fő tér és környezete,
- eb) Békásmegyer-Ófalu,
- ec) hagyományos lakóterületek
esetén legfeljebb 1 000 000 forint,
- a településképi kötelezéssel egyidejűleg a kerület e) pontban meghatározott területein kívül legfeljebb 500 000 forint.
- Kötelező szakmai konzultáció biztosítása
A kötelező szakmai konzultáció Óbuda-Békásmegyer településképének védelméről szóló 36/2017. (IX. 29.) ök. rendeletében (továbbiakban TKR) foglaltak szerint történik.
Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja):
A kötelező szakmai konzultációhoz kötött esetekben a konzultáció a TKR 15. mellékletében rögzített minta szerinti kérelem benyújtásával kezdeményezhető.
A kötelező szakmai konzultáció papír alapú kérelemre (és papír alapon benyújtott mellékletek) indul.
A 281/2024 (IX.30.) Korm. rendelet 16. § (1) bekezdése szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység esetében a kérelemhez mellékelni kell a TKR 11. melléklet C. szerinti tartalmú munkarészeket.
Kérelemhez csatolandó dokumentumok:
A kérelemhez (TKR 15. melléklet) a tervezett építési tevékenységre vonatkozóan mellékelni kell olyan építészeti-műszaki tervi és rövid leíró munkarészeket tartalmazó építészeti-műszaki dokumentációt, melyek igazolják a településképi követelményeknek és a hatályos településrendezési eszközökben foglalt előírásoknak való megfelelést.
Építészeti műszaki tervdokumentáció legalább M 1:100-as léptékű részletezettséggel.
- műszaki leírás, a telepítésről és az építészeti kialakításról, kitérve a fűtés és hűtés megoldásainak rövid ismertetésére, valamint a tervezett kerítés szerkezetének, és anyaghasználatának bemutatására
- helyszínrajz (M 1:200), a szomszédos építmények és terepviszonyok, szintvonalak feltüntetésével, az építési hely méretekkel történő ábrázolásával
- tervezett állapot alaprajzai,
- legalább két, egymásra merőleges irányban felvett metszet, az eredeti természetes terepfelület méretekkel ellátott feltüntetésével, szerkezeti rétegek megnevezésével
- valamennyi külső nézetet ábrázoló homlokzati tervet, anyaghasználat és színek (RAL) feltüntetésével,
- legalább két-két madártávlati, valamint szemmagasságból ábrázolt látványterv vagy modellfotó, a környezet ábrázolásával, az érintett területről ortofotó, vagy légifotó
- utcakép a kerítés ábrázolásával és anélkül, színterv,
- beépítés mértéke, terepszint alatti beépítés mértéke, zöldterületi mutató és szintterületi mutató számítás idomtervei, építménymagasság és homlokzatmagasság számítás idomtervei, a kerületi építési szabályzat 2. mellékletében meghatározott paraméterek megfelelésének igazolása,
- bővítés, átalakítás esetén a meglévő épület tervdokumentációja,
- a 15. melléklet szerinti kérelem,
- Tervezői nyilatkozat a vonatkozó jogszabályoknak és a szabványoknak történő megfelelésről, különös tekintettel az országos és a helyi építési követelményekre, valamint a településképi előírásokra, a felelős építész tervező aláírásával, tervezői jogosultságának megjelölésével
- a TKR 39. § (6) pont szerinti kertépítészeti terv.
- Fővárosi és kerületi védett építészeti érték esetén a TKR 19. melléklet szerinti értékvizsgálati dokumentáció
Konzultációs díj fizetési kötelezettségek:
Díjmentes
Ügyintézési határidő:
Az önkormányzat a 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 43. § (5) bekezdés szerint a konzultáció megtartására és az arról készült emlékeztető (jegyzőkönyv) kérelmező részére történő megküldésére nyitva álló határidő 15 nap.
Jogorvoslati lehetőség:
A szakmai konzultációról készült jegyzőkönyv ellen jogorvoslatnak nincs helye.
A kötelező szakmai konzultáció elmulasztása esetén a tudomásra jutást követően az illetékes kamara és hatóság haladéktalanul értesítésre kerül.
Vonatkozó és kapcsolodó jogszabályok:
- A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (Méptv.)
- A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet
- Az építésügyi hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről szóló 281/2024 (IX.30.) Korm. rendelet
- Óbuda-Békásmegyer Kerületi Építési Szabályzatáról szóló 20/2018. (VI.26.) ÖK. rendelet (ÓBÉSZ)
- Óbuda-Békásmegyer településképének védelméről szóló 36/2017. (IX. 29.) önkormányzati rendelet (TKR)
- Településképi Arculati Kézikönyv Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat képviselőtestületének 506/2017. (IX .29.) határozata
Letölthető nyomtatványok :
Kötelező szakmai konzultáció iránti kérelem (15. melléklet a 36/2017. (IX. 29.) önkormányzati rendeletből)
Szervezeti egység:
Főépítészi és Várostervezési Iroda
- Hatósági bizonyítvány kiállítása az önálló mérési ponthoz tartozó lakás rendeltetési egységek számáról
2022 év szeptemberében az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet 2022. szeptember 10-én hatályba léptetett előírása alapján a társasháznak, lakásszövetkezetnek nem minősülő ingatlanon belül több, de legfeljebb négy önálló, az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rend. (OTÉK) 105. §-a szerinti lakás rendeltetési egységek számáról a települési önkormányzat jegyzője állít ki kérelemre hatósági bizonyítványt.
Amennyiben egy társasházi albetéten (önálló mérési ponton) belül kialakításra került több, maximum négy lakás, melyek az alapító okiratban nem szerepelnek önálló albetétként, a tulajdonos szintén kérelmezheti a hatósági bizonyítvány kiállítását.
A kérelem nyomtatvány letölthető a https://obuda.hu/wp-content/uploads/2023/01/Hatosagi-bizonyitvany-iranti-kerelem.pdf linken.
A kérelem benyújtható:
- e-papíron
- Témacsoport: Önkormányzati igazgatás
- Ügytípus neve: Településképi és városépítési ügyek
- postai úton (1300 Budapest, Pf.: 102.)
- személyesen a Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálati Irodáján (Harrer Pál utca 2.)
A hatósági bizonyítvány kiállításának folyamata:
- kérelem beérkezését a kérelemben megadott elérhetőségeken egyeztetés a helyszíni szemle időpontjának egyeztetése,
- amennyiben ez eredménytelen, a hatóság végzésben közli a kérelmezővel a helyszíni szemle időpontját,
- a helyszíni szemléről jegyzőkönyv készül. mely alapján kerül kiállításra a hatósági bizonyítvány,
A hatósági bizonyítványt a kérelmező a szolgáltatónál történő ügyintézésre használthaja fel. A szolgáltató tájékoztatása az alábbi linken érhető el. https://www.mvmnext.hu/foldgaz/informaciok/Sajtokozlemenyek/aktualis/2022/09-22
- Közterület céljára történő le- illetve hozzájegyzéssel kapcsolatos ügyek
A magántulajdonban álló ingatlant érintő kötelező/javasolt szabályozás végrehajtására irányuló eljárás a tulajdonos, tulajdonostársak írásbeli kérelmére indul.
A kérelem benyújtható:
- e-papíron
- Témacsoport: Önkormányzati igazgatás
- Ügytípus neve: Településképi és városépítési ügyek
- postai úton (1300 Budapest, Pf.: 102.)
- személyesen a Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálati Irodáján (Harrer Pál utca 2.)
A Földhivatal által záradékolt változási vázrajz, vagy végleges telekalakítási engedély birtokában az Önkormányzati tulajdonosi döntést (szakbizottsági, vagy képviselő-testületi) hoz. Hozzájegyzés esetén szakvélemény szükséges az önkormányzati tulajdonosi döntéshez, melyről az Önkormányzat gondoskodik. A végleges telekalakítási engedély és a tulajdonosi döntés szerint kerül megkötésre a telekalakítási szerződés. A szerződés megkötését követően kerül benyújtásra kérelem a Földhivatalhoz az ingatlan-nyilvántartási átvezetésre.
A telekalakítással és a tulajdonosi döntéssel kapcsolatos jogszabályok:
- 384/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet az egyes földügyi eljárások részletes szabályairól
- 280/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról
- 20/2018.(VI.26.) önkormányzati rendelet Óbuda-Békásmegyer Építési Szabályzatáról
- 17/2014. (VI.2.) önkormányzati rendelet az Önkormányzat vagyonáról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról